Opóźniony lub odwołany lot

Z roku na rok coraz więcej osób korzysta z usług linii lotniczych. W samej Polsce w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2019 roku lotniska obsłużyły ponad 22 miliony pasażerów. Liczby te stale rosną. Nie ma co się dziwić, jest to najszybsza oraz najwygodniejsza forma podróżowania.
Odwołany lot
Nie zawsze jednak jest kolorowo. Przy tak dużym obciążeniu połączeń lotniczych czasem zdarza się sytuacja, gdy nasz lot zostaje mocno opóźniony lub nawet odwołany. Z każdą minutą czekania wzrasta w nas uczucie bezradności. Nerwowo spoglądamy na zegarek odliczający czas do ważnego spotkania… Już wiemy, że nie zdążymy, co może wiązać się z dużymi stratami finansowymi. Co możemy w takiej sytuacji zrobić? Pozostaje nam tylko cierpliwie czekać na rozwój wydarzeń? Warto znać swoje prawa.

Opóźniony lot – co możemy zrobić?

Wiele zależy od długości opóźnienia. Czym więcej minie czasu od planowanej godziny odlotu tym większa jest szansa na pozytywne rozpatrzenie wniosku o odszkodowanie. Według przepisów, na których oparte są usługi min. firmy AirCashBack, minimalny czas opóźnienia, pozwalający na wszczęcie procedury ubiegania się o odszkodowanie, to 3 godziny w stosunku do planowanej pory dotarcia do portu docelowego.

Warto wiedzieć o tym, że w przypadku opóźnienia:

– o 2 godziny w czasie lotu na odległość do 1 500km,

– o 3 godziny w czasie lotu na odległość 1 500 – 3 500 km,

– o 3 godziny w czasie lotu na odległość ponad 3 500 km,

Pasażer ma prawo zażądać możliwości skorzystania z telefonu, a także powinien otrzymać posiłek, napoje oraz przewóz do miejsca zakwaterowania.

Gdy czas oczekiwania na opóźniony lot przekroczy 5 godzin pasażer może domagać się zwrotu kosztów biletu.

reklama1

Ile czasu trawa dochodzenie odszkodowania?

Na czas oczekiwania ma wpływ wiele różnych czynników. Każda sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie w zależności od zaistniałych okoliczności. Może trwać od 3 do 12 miesięcy. Ważne jest, że możemy domagać się wypłacenia odsetek za czas oczekiwania.

Kiedy nie mamy szans otrzymać odszkodowania?

Jak to w życiu bywa, nie na wszystko ma się wpływ. Czasem do opóźnienia może dojść bez winy przewoźnika. Są to tzw. „nadzwyczajne sytuacje” takie jak np. warunki atmosferyczne uniemożliwiające bezpieczny lot, napięta sytuacja polityczna, awaria systemu kontroli lotów lub strajk pracowników lotniska.

Czy odszkodowanie za opóźniony lot można uzyskać tylko za loty rejsowe?

Można się starać o odszkodowanie również za loty prywatne, służbowy lub czarterowe.

Ile czasu mamy na złożenie wniosku o odszkodowanie za odwołany lot?

O czasie jaki mamy na złożenie wniosku decydują przepisy danego kraju w którym dochodzi się odszkodowania. Przykładowo w Hiszpanii mamy na to aż 10 lat, w Wielkiej Brytanii i Francji 5 lat, w Niemczech 3 lata. W Polsce tylko rok. Warto o tym pamiętać i złożyć w wniosek o odszkodowanie za odwołany lot w jak najszybszym terminie.

Jak poradzić sobie ze wszystkimi formalnościami?

Niestety czeka nas dużo „papierkowej roboty”. Nie każdy ma czas na samodzielne szukanie sprawiedliwości. Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot można złożyć indywidualnie do przewoźnika lub skorzystać z pomocy jednej z firm zajmujących się uzyskiwaniem odszkodowań lotniczych. Ja polecam polską firmę AirCashBack, bo ma najlepsze warunki dla Klienta.

AirCashBack 6 lat doświadczenia na rynku. AirCashBack, jako jedyna z wiodących firm pobiera stałą i niską prowizję 25% brutto, niezależnie od stopnia skomplikowania sprawy. Prowizja jest naliczana dopiero po wygraniu sprawy.

Ile może wynieść wysokość odszkodowania?

Wysokość odszkodowania za lot zależy m.in. od długości trasy. Na dystansach do 1 500 km możemy otrzymać około 800 zł, od 1 500 do 3 500 km, około 1 250 zł, a powyżej 3 500 km nawet ponad 1 900 zł (ceny po odliczeniu prowizji, za każdego pasażera).

Czym kierować się przy wyborze firmy pomagającej uzyskać odszkodowanie za lot?

Warto wybrać taką, która nie pobiera żadnych opłat, jeśli nie uda się uzyskać odszkodowania. Nie tracimy wtedy pieniędzy, gdy sprawa okaże się przegrana. Gdy się uda, pobierana jest wtedy prowizja od wysokości odszkodowania.