Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot
Przyglądając się liczbom lotów opuszczających polskie lotniska z pewnością można stwierdzić, iż zapaść branży turystycznej wywołana pandemią COVID-19 jest już dawno za nami. Coraz więcej pasażerów decyduje się na wycieczki do najodleglejszych zakątków świata. Czasami jednak nasze plany są pokrzyżowane przez takie komplikacje jak odwołanie czy opóźnienie lotu. Co można zrobić z taką sytuacją? Czy należne jest odszkodowanie?
Prawa pasażera a odszkodowanie
Unia Europejska kompleksowo uregulowała uprawnienia pasażerów w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu rozporządzeniem nr 261/2004. Ten akt prawny jest wiążący względem wszystkich lotów startujących z terytorium UE, a także wobec lotów, których trasa kończy się na lotnisku UE i które są operowane przez linie lotnicze operowane przez przewoźnika posiadającego siedzibę w jednym z Państw Członkowskich UE.
Zgodnie z powyższym rozporządzeniem, w przypadku odwołania lub znacznego opóźnienia lotu pasażerom przysługuje zryczałtowane odszkodowanie, a także prawo do nieodpłatnej opieki w postaci zapewnienia posiłków, napojów, rozmowy telefonicznej, a także, w razie konieczności, prawo do tymczasowego noclegu na czas oczekiwania oraz transportu do hotelu. Jeżeli poszkodowani pasażerowie poniosą koszty na zapewnienie tych potrzeb samodzielnie, mogą dochodzić od linii lotniczej zwrotu tego rodzaju kosztów.
Warunki uzyskania odszkodowania
Uzyskanie odszkodowania uzależnione jest od spełnienia pewnych wymogów.
W przypadku odwołania lotu:
Linia lotnicza musi być objęta zakresem obowiązywania rozporządzenia 261/2004 zgodnie ze wskazówkami wymienionymi w poprzednim punkcie. Ponadto, przewoźnik może zwolnić się z obowiązku zapłaty, jeżeli:
- poinformował pasażerów o odwołaniu 2 tygodnie przed planowanym lotem lub wcześniej,
- przekazał informację o odwołaniu w czasie między 2 tygodniem a 1 tygodniem przed planowanym lotem i jednocześnie zaoferował lot alternatywny, dzięki któremu pasażer dotrze na miejsce docelowe z maksymalnie 2-godzinnym opóźnieniem,
- przekazał informację o odwołaniu lotu na mniej niż 1 tydzień przed planowanym lotem lotem i jednocześnie zaoferował alternatywny lot dolatujący na miejsce docelowe z mniej niż godzinnym opóźnieniem.
W przypadku opóźnienia lotu:
Tak samo jak w przypadku odwołania, rozporządzenie musi mieć zastosowanie wobec danego przewoźnika. Łączny czas opóźnienia musi wynieść minimum 3 godziny liczone względem planowanego dotarcia do miejsca docelowego a faktycznym wylądowaniem. Ponadto, pasażer musi dysponować kartą pokładową potwierdzającą fakt odbycia opóźnionego lotu.
Zarówno w przypadku odwołania jak i opóźnienia lotu, przewoźnik może uniknąć odpowiedzialności odszkodowawczej, jeżeli wykaże, że problemy z lotem były konsekwencją zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, których nie dało się uniknąć pomimo powzięcia wszelkich dostosowanych do sytuacji środków np. warunki pogodowe, wojna, protesty.
Wysokość rekompensaty
To, w jakiej wysokości odszkodowania może żądać pasażer uzależnione jest od długości trasy planowanego lotu. Tę odległość ustala się metodą liczenia po ortodromie tj. przelicza się trasę w linii prostej pomiędzy lotniskiem startowym a portem docelowym. Za lot na trasie wynoszącej 1500 km lub mniej należy się 250 euro odszkodowania. Rekompensata za lot o trasie od 1501 km do 3500 km wynosi 400 euro, zaś w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu dłuższego niż 3500 km pasażerowie mogą żądać odszkodowania w wysokości 600 euro. Oprócz odszkodowania, możliwe jest żądanie zwrotu dodatkowych kosztów, jednak należy udowodnić ich poniesienie odpowiednimi dokumentami np. paragonami, fakturami.
Jak uzyskać odszkodowanie?
Procedurę odszkodowawczą należy rozpocząć poprzez złożenie reklamacji do operatora lotu, czy to poprzez formularz kontaktowy na stronie internetowej, czy to w formie pisemnej. Termin przedawnienia roszczenia o odszkodowanie wynosi rok od daty planowanego lotu. Jeśli przewoźnik nie ustosunkuje się do treści reklamacji w terminie jednego miesiąca, wówczas uznaje się, iż linia lotnicza potwierdziła swoją odpowiedzialność.
Samo złożenie reklamacji może nie wystarczać. Przewoźnicy często odmawiają wypłaty rekompensaty przy zastosowaniu niejasnej argumentacji lub przez powołanie się na nadzwyczajne okoliczności, których wystąpienia w żaden sposób nie udowodnili. Ma to najczęściej miejsce w przypadku reklamacji składanych do przewoźników oferujących tanie loty np. Wizzair, Ryanair. Więcej o reklamacjach za opóźniony i odwołany lot składanych do Wizzair przeczytasz tu: https://skysupport.pl/wizz-air-opozniony-lub-odwolany-lot/.
Jeżeli linia lotnicza wykaże się taką postawą, wówczas jedyną drogą do uzyskania odszkodowania będzie wytoczenie powództwa przed sądem powszechnym. W takiej sytuacji niezbędna może okazać się pomoc wyspecjalizowanej kancelarii oferującej reprezentację w tego rodzaju sprawach.
materiał zewnętrzny
12 ciekawostek o gospodarce i finansach Grecji
Zbiór informacji i ciekawostek o finansach Grecji (wysokość podatków, poziom inflacji, dług zagraniczny i wewnętrzny, PKB, rezerwy złota).
18 ciekawostek o społeczeństwie Kuby
Zbiór informacji i ciekawostek o społeczeństwie Kuby (wielkość populacji, gęstość zaludnienia itd.).
18 ciekawostek o historii Islandii
Zbiór informacji i ciekawostek o historii Islandii (uzyskanie niepodległości, najważniejsze bitwy i wydarzenia).
Przegląd apartamentów w Białce Tatrzańskiej
Białka Tatrzańska to miejsce, które od lat przyciąga turystów z całej Polski. Piękne krajobrazy, liczne szlaki turystyczne, doskonałe warunki do uprawiania sportów zimowych i letnich oraz bogata oferta noclegowa sprawiają, że każdy znajdzie tu coś dla siebie. A jeśli szukasz komfortowego zakwaterowania, które pozwoli Ci poczuć się jak w domu, to domki i apartamenty na wynajem w Białce Tatrzańskiej są idealnym rozwiązaniem.