Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

podróż - porady

Przyglądając się liczbom lotów opuszczających polskie lotniska z pewnością można stwierdzić, iż zapaść branży turystycznej wywołana pandemią COVID-19 jest już dawno za nami. Coraz więcej pasażerów decyduje się na wycieczki do najodleglejszych zakątków świata. Czasami jednak nasze plany są pokrzyżowane przez takie komplikacje jak odwołanie czy opóźnienie lotu. Co można zrobić z taką sytuacją? Czy należne jest odszkodowanie?

Prawa pasażera a odszkodowanie

Unia Europejska kompleksowo uregulowała uprawnienia pasażerów w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu rozporządzeniem nr 261/2004. Ten akt prawny jest wiążący względem wszystkich lotów startujących z terytorium UE, a także wobec lotów, których trasa kończy się na lotnisku UE i które są operowane przez linie lotnicze operowane przez przewoźnika posiadającego siedzibę w jednym z Państw Członkowskich UE.

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem, w przypadku odwołania lub znacznego opóźnienia lotu pasażerom przysługuje zryczałtowane odszkodowanie, a także prawo do nieodpłatnej opieki w postaci zapewnienia posiłków, napojów, rozmowy telefonicznej, a także, w razie konieczności, prawo do tymczasowego noclegu na czas oczekiwania oraz transportu do hotelu. Jeżeli poszkodowani pasażerowie poniosą koszty na zapewnienie tych potrzeb samodzielnie, mogą dochodzić od linii lotniczej zwrotu tego rodzaju kosztów.

Warunki uzyskania odszkodowania

Uzyskanie odszkodowania uzależnione jest od spełnienia pewnych wymogów.

W przypadku odwołania lotu:

Linia lotnicza musi być objęta zakresem obowiązywania rozporządzenia 261/2004 zgodnie ze wskazówkami wymienionymi w poprzednim punkcie. Ponadto, przewoźnik może zwolnić się z obowiązku zapłaty, jeżeli:

  • poinformował pasażerów o odwołaniu 2 tygodnie przed planowanym lotem lub wcześniej,
  • przekazał informację o odwołaniu w czasie między 2 tygodniem a 1 tygodniem przed planowanym lotem i jednocześnie zaoferował lot alternatywny, dzięki któremu pasażer dotrze na miejsce docelowe z maksymalnie 2-godzinnym opóźnieniem,
  • przekazał informację o odwołaniu lotu na mniej niż 1 tydzień przed planowanym lotem lotem i jednocześnie zaoferował alternatywny lot dolatujący na miejsce docelowe z mniej niż godzinnym opóźnieniem.

W przypadku opóźnienia lotu:

Tak samo jak w przypadku odwołania, rozporządzenie musi mieć zastosowanie wobec danego przewoźnika. Łączny czas opóźnienia musi wynieść minimum 3 godziny liczone względem planowanego dotarcia do miejsca docelowego a faktycznym wylądowaniem. Ponadto, pasażer musi dysponować kartą pokładową potwierdzającą fakt odbycia opóźnionego lotu.

Zarówno w przypadku odwołania jak i opóźnienia lotu, przewoźnik może uniknąć odpowiedzialności odszkodowawczej, jeżeli wykaże, że problemy z lotem były konsekwencją zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, których nie dało się uniknąć pomimo powzięcia wszelkich dostosowanych do sytuacji środków np. warunki pogodowe, wojna, protesty.

Wysokość rekompensaty

To, w jakiej wysokości odszkodowania może żądać pasażer uzależnione jest od długości trasy planowanego lotu. Tę odległość ustala się metodą liczenia po ortodromie tj. przelicza się trasę w linii prostej pomiędzy lotniskiem startowym a portem docelowym. Za lot na trasie wynoszącej 1500 km lub mniej należy się 250 euro odszkodowania. Rekompensata za lot o trasie od 1501 km do 3500 km wynosi 400 euro, zaś w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu dłuższego niż 3500 km pasażerowie mogą żądać odszkodowania w wysokości 600 euro. Oprócz odszkodowania, możliwe jest żądanie zwrotu dodatkowych kosztów, jednak należy udowodnić ich poniesienie odpowiednimi dokumentami np. paragonami, fakturami.

Jak uzyskać odszkodowanie?

Procedurę odszkodowawczą należy rozpocząć poprzez złożenie reklamacji do operatora lotu, czy to poprzez formularz kontaktowy na stronie internetowej, czy to w formie pisemnej. Termin przedawnienia roszczenia o odszkodowanie wynosi rok od daty planowanego lotu. Jeśli przewoźnik nie ustosunkuje się do treści reklamacji w terminie jednego miesiąca, wówczas uznaje się, iż linia lotnicza potwierdziła swoją odpowiedzialność.

Samo złożenie reklamacji może nie wystarczać. Przewoźnicy często odmawiają wypłaty rekompensaty przy zastosowaniu niejasnej argumentacji lub przez powołanie się na nadzwyczajne okoliczności, których wystąpienia w żaden sposób nie udowodnili. Ma to najczęściej miejsce w przypadku reklamacji składanych do przewoźników oferujących tanie loty np. Wizzair, Ryanair. Więcej o reklamacjach za opóźniony i odwołany lot składanych do Wizzair przeczytasz tu: https://skysupport.pl/wizz-air-opozniony-lub-odwolany-lot/

Jeżeli linia lotnicza wykaże się taką postawą, wówczas jedyną drogą do uzyskania odszkodowania będzie wytoczenie powództwa przed sądem powszechnym. W takiej sytuacji niezbędna może okazać się pomoc wyspecjalizowanej kancelarii oferującej reprezentację w tego rodzaju sprawach.

 

materiał zewnętrzny

Jaką walizkę kabinową możesz zabrać ze sobą do samolotu?

Jaką walizkę kabinową możesz zabrać ze sobą do samolotu?

Podróżowanie z bagażem podręcznym jest szybkie i wygodne – nie musisz być wcześniej na lotnisku i czekać w kolejce na nadanie walizki, a po przylocie na miejsce docelowe możesz od razu ruszyć w dalszą drogę. Trzeba tylko wiedzieć, jakie wymogi musi spełniać kabinówka, aby pozwolono Ci ją wnieść na pokład samolotu.

Jak przygotować się do wycieczki objazdowej? Sprawdzone porady

Jak przygotować się do wycieczki objazdowej? Sprawdzone porady

Wycieczka objazdowa pozwala zwiedzić kilka miejsc w krótkim czasie. W jej trakcie sporo czasu spędza się w ruchu, a hotel odwiedza się jedynie na czas noclegu i śniadania. Z tego względu na wycieczkę objazdową nie powinno się zabierać tych samych rzeczy co na wyjazd all inclusive. Jak przygotować się do wycieczki objazdowej? Co spakować? Na jakie kwestie zwrócić uwagę?

Bałtyk przed sezonem. Dlaczego warto wybrać się nad morze?

Bałtyk przed sezonem. Dlaczego warto wybrać się nad morze?

Wyjazdy nad Bałtyk cieszą się największym zainteresowaniem w okresie letnim, jednak nad polskie morze warto wybrać się poza sezonem. Jest to czas, w którym można odpocząć z dala od tłumów turystów i hałasu. Koniec zimy to znakomity okres, by podreperować zdrowie, zrelaksować się w ciszy i oderwać się od miejskiego zgiełku. Plaże poza sezonem są puste, a do najważniejszych atrakcji nie ma praktycznie żadnych kolejek. Dlaczego jeszcze warto wybrać się na urlop nad Bałtyk, zanim rozpocznie się lato?

Wycieczka do Afryki – to może być przygoda Twojego życia!

Wycieczka do Afryki – to może być przygoda Twojego życia!

Afryka – kontynent pełen tajemnic, bogactw przyrody i fascynującej kultury. Wiele osób marzy o odwiedzeniu jej przynajmniej razy w życiu, by odkryć jej unikalne piękno i zanurzyć się w atmosferze egzotycznych miejsc. Czy wiesz, że to wszystko jest na wyciągnięcie ręki?

Często odwiedzane:


Ciekawostki o 194 krajach świataświat grafika


Quizy o 194 krajach świata


Ilość sprzętu wojskowegoArmia:


Rezerwy złotaFinanse:


Okres obowiązkowej naukiSzkolnictwo