Depresje i myśli samobójcze u uczniów — jak rozpoznawać?

dzieci, nauka, zdrowie

Depresje i myśli samobójcze u uczniów

Ilość prób samobójczych i samobójstw dokonanych wśród dzieci i młodzieży z roku na rok się zwiększa. Skala problemu jest jeszcze większa, niż pokazują statystyki. Ogromna liczba prób samobójczych nie zostaje nigdzie zgłoszona. Badacze szacują, że liczba prób samobójczych może być nawet 10-15 razy większa niż pokazują aktualne dane. Dowiedz się, jak rozpoznawać u uczniów myśli samobójcze oraz depresję.

Jakie mogą być objawy depresji i myśli samobójczych u uczniów?

Jedną z kompetencji kluczowych w szkole jest umiejętność rozpoznawania uczniów zagrożonych depresją i myślami samobójczymi. Na szczególną uwagę zasługują przede wszystkim podstawowe kryteria diagnostyczne. Ryzyko występowania tego rodzaju zaburzeń drastycznie rośnie, jeśli u ucznia można zaobserwować:

  • obniżony nastrój oraz samoocenę,
  • mniejszą ilość energii lub zmęczenie,
  • rozdrażnienie oraz osłabienie koncentracji,
  • zaburzenia snu, apetytu oraz niechęć.

Na uwagę zasługuje również często nieobecny wzrok na zajęciach, odsuwanie się od rówieśników czy unikanie skupiania na sobie uwagi. Więcej na ten temat można dowiedzieć się na e-szkoleniach dla szkół w Białymstoku lub na stronie https://ecrklex.pl/.

W jaki sposób można ograniczać skalę problemu w szkole?

Podstawową kwestią, która może wspomóc starania nauczycieli o rozpoznawanie uczniów zagrożonych depresją czy samobójstwem, jest wdrożenie zagadnienia w program profilaktyczno-wychowawczy szkoły. Warto podjąć także współpracę z fundacjami zajmującymi się zagadnieniami z obszaru suicydologii oraz pozostawać czujnym na wszelkie sygnały świadczące o zwiększonym ryzyku występowania depresji lub myśli samobójczych. W szkole często uczniowie przejawiający te lub podobne symptomy są uważani za niezaangażowanych i niezainteresowanych nauką szkolną, co może być dodatkowym zarzewiem konfliktów pomiędzy uczniem i nauczycielem lub czynnikiem, który jeszcze bardziej pogorszy stan emocjonalny ucznia.

Ciekawostki dotyczące profilaktyki samobójstw i depresji w szkole

  • Zaburzenia depresyjne mogą stanowić przyczynę samobójstw w 60-80% przypadków.
  • Dzieci i młodzież w wieku rozwojowym są kilkukrotnie bardziej narażone na samobójstwo niż osoby dorosłe.
  • Jedną z najlepiej ocenianych metod profilaktycznych dotyczących samobójstw jest Telefon Zaufania.
  • Według WHO samobójstwa są drugą najczęstszą przyczyną zgonów osób w wieku 15-29 lat.
  • Jednym z czynników ryzyka samobójstwa oprócz obniżonej samooceny, może być zbyt wysoka samoocena u dziecka.

materiał zewnętrzny